tirsdag den 17. juni 2014



Kulturen i Marokko er bygget omkring religion i ret vid udstrækning, dette er tydeligt at se da der undervises i islamiske fag på skolen. Sekulariseringen mellem stat og religion er ikke tydelig her i forhold til Danmark. Vi nærmere os nu ramadan som er en højtidelig månedlig begivenhed som der bliver taget hensyn til skolemæssigt, da mange af de ældre børn faster. Skolen fastlægger skemaet efter børnenes indlærings evne, da de i løbet af mange timer intet spiseligt eller drikkeligt indtager.
Ramadanen og Islam har ikke alle børnenes interesse, men det er ikke noget de viser eller fortæller til de andre pædagoger, de føler sig tvunget til at faste og deltage i de forskellige islamiske ting såsom at faste og bede de 5 obligatoriske bønner, man bliver udstødt af de andre børn hvis man f.eks. ikke faster.
Har lært meget om Freud og hans analyse model af identiteter i IIS, og hans teori går ud på, at det er vigtigt at den enkelte person finder sit eget jeg identitet. Personen skal kunne føle og relaterer til sin egen identitet. Dette giver en bedre mulighed for videre udvikle sig selv, men dette er svært hvis man bliver påtvunget en identitet. Nogle af børnene her, er påtvunget de islamiske ritualer og formår ikke at skabe deres egen identitet, og selv når de har skabt denne, må den ikke komme til udtryk da man så ikke overholder den normmæssige opførsel der forventes af en.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar